Produksjon

Enda tryggere trailere

Han har blitt fysisk angrepet, stoppet trailere med blankslitte dekk og møtt sjåfører livredd for å kjøre på snø. Men etter bare ett år kan Odd Arne Pedersen i Trygg Trailer-prosjektet til Remiks melde om formidable resultater.

TRYGGER TRAILERNE: Odd Arne Pedersen er prosjektleder for «Trygg Trailer» i Remiks.
Odd Arne Pedersen er prosjektleder for «Trygg Trailer» i Remiks.
TRYGGER TRAILERNE: Odd Arne Pedersen er prosjektleder for «Trygg Trailer» i Remiks.

– I dag er det sjelden noe tull, de som kjører for oss nå har alt på stell. Og det fine er at de er stolt av det, sier Odd Arne Pedersen, som leder prosjektet Trygg Trailer i Remiks.

Men det har vært en lang vei å gå til dagens situasjon.

– Da vi startet opp i desember 2013 var det trasige greier. Vi var litt engstelig for å kontrollere bilene, det var vanskelig i begynnelsen med mange utenlandske sjåfører, de fleste snakket dårlig engelsk. Mange ville ikke la oss kontrollere bilen. Da kunne vi heller ikke gi dem last. Enkelte lastebileiere var i starten svært kritisk til dette. Jeg ble overrasket over hvor lite interessert mange av dem var i sikkerhet, forteller Pedersen.

Oppvåkning

Trygg Trailer innebærer at alle som vil ha last på bilen må godta å få kontrollert dekk, kjettinger, stropper, løyve, sertifikat og eventuelt andre tillatelser.

– Det jeg tror vi først og fremst har klart i prosjektet er å få i gang en oppvåkning angående sikkerhet både hos sjåfører og lastebileiere. Vårt prosjekt har helt klart gjort veiene tryggere, i alle fall for de bilene som kjører ut fra oss, sier Pedersen.

FANTASTISKE RESULTATER: Prosjektet «Trygg Trailer» i Remiks har i løpet av et år skapt begeistrede sjåfører som er opptatt av sikkerhet.
FANTASTISKE RESULTATER: Prosjektet «Trygg Trailer» i Remiks har i løpet av et år skapt begeistrede sjåfører som er opptatt av sikkerhet.

Han forteller at sjåførene som hadde blitt kontrollert en tid senere kom tilbake og gledesstrålede holdt fram nye kjettinger og nye lastestropper.

– Vårt fokus hjalp dem til å få bedre utstyr hos sine arbeidsgivere.

Mange vil lære av Remiks sine erfaringer med Trygg Trailer, og Pedersen var 17. september 2014 i Oslo for å presentere noen av resultatene for blant andre samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Nytt utstyr

I begynnelsen kontrollerte Remiks hvert eneste vogntog hver eneste dag, i snitt rundt 15 daglig. Nå er det mer stikkprøvekontroller. Mer er heller ikke nødvendig, fordi ryktet har spredt seg. Vil noen ha oppdrag fra Remiks, så må kjøretøy, utstyr og papirer være i orden.

– Tidligere var det utenlandske vogntog som skilte seg negativt ut, men nå har de faktisk fått så mye nytt utstyr at mange nesten er blitt bedre enn de norske.

TRYGGER TRAILERNE: Odd Arne Pedersen er prosjektleder for «Trygg Trailer» i Remiks.
Sjåfører har kommet tilbake og stolt vist fram nye lastestropper og kjettinger. Forholdene er som natt og dag etter at prosjektet startet, forteller Odd
NYE STROPPER OG KJETTINGER: Sjåfører har kommet tilbake og stolt vist fram nye lastestropper og kjettinger. Forholdene er som natt og dag etter at prosjektet startet, forteller Odd Arne Pedersen i Remiks.

Men Pedersen grøsser litt når han tenker på hva Trygg Trailer faktisk har gitt av opplevelser. En gang måtte de tilkalle politiet for å få kontroll på og ikke minst stanse en hysterisk sjåfør. Han var svært aggressiv, argumenterte villig med nevene og så ikke poenget med at Remiks skulle blande seg inn i hvor sikker bil og last var.

– 11 av de 18 dekkene hans var helt blankslitt. I tillegg var mange av lastestroppene i starten tynnslitt, eller «reparert» med å slå knute på dem.

«Tidligere var det utenlandske vogntog som skilte seg negativt ut, men nå har de faktisk fått så mye nytt utstyr at mange nesten er blitt bedre enn de norske»
Redd snø

En hendelse huskes spesielt. Det var vinter og uvær med skikkelig fokk og rokk da det kom rullende inn et vogntog med en svært ung sjåfør som åpenbart aldri hadde vært i Nord-Norge, og aldri hadde sett snø før.

– Han var kjempenervøs og ville bare til flyplassen. Dette føret hadde ingen forberedt han på. Det endte med at vi hadde en liten kjøreopplæring med han, og prøvde å lære han litt om hvordan han skulle håndtere traileren på glatte veger. Det endte i alle fall med at han kom seg sørover med bil og last. Glattkjøringskurs er det nok mange av disse sjåførene som burde ha hatt, sier Pedersen.

Endringene i utstyr og holdninger fra desember 2013 og til nå beskriver han som natt og dag. Statens Vegvesen står bak prosjektet som ikke bare går på kontroll av utstyr, men også medfører at sjåførene som er innom får en oppfriskning hva angår sikring av last.

– Der begynner de å bli gode. Det så vi ikke minst da et av «våre» vogntog havnet utfor veien ved Oteren i vinter. Hele lasten var intakt, den hadde ikke rikket seg. Det var bare å trekke han opp på veien igjen, smiler Pedersen.

Trygg Trailer inngår som et element i ISO-sertifiseringen til Remiks, og blir å pågå som et fast sikkerhetstiltak ved Remiks Miljøpark.
TILBAKE TIL PRODUKSJON